Hitvallás

„Ha nincs arcunkon érzés,
olyan, mintha a halotti maszkunkat mutatnánk.”

2009. március 22., vasárnap


1599 Március 22. (410 éve történt)
Antwerpenben megszületett Sir Anthonis van Dyck flamand festő, aki Pieter Pauwel Rubensszel a barokk festészet legjelentősebb képviselője volt.

Van Dyck többek között Rubens műhelyében folytatta tanulmányait. Itáliai utazása után vallási témájú képeket festett a jezsuita rend számára, amelynek ő is tagja volt. 1632-ben Londonba költözött, ahol I. Károly angol király udvari festője lett. Itt bontakozott ki portréfestészete, amelyben jelentős műveket alkotott.
Igazi területe az arcképfestés volt, amelyben a modell érzéseit is megpróbálta feltárni. Dicsőségvágya és költséges életmódja arra ösztönözte, hogy minden megrendelést elvállaljon, ezért később nagy részben segédei festették a megrendelt képeket, maga a mester csak az utolsó simításokat végezte el rajtuk. Így korábbi legértékesebb tulajdonsága - pszichológiai megfigyelései - elsikkadtak és csak bravúros festésmódja érvényesült.
A Házaspár című alkotása a Szépművészeti Múzeum tulajdona.



Anthonis van Dyck
(1599-1641)

Flamand festõ. Hendrik van Bolen tanítványa volt, igazi mestere azonban Rubens lett. Nagy hatással voltak rá Giorgione és Tiziano, akiknek mûvészetét olasz útja során tanulmányozta. Több ízben dolgozott Angliában. 1632-ben I. Károly angol király meghívta udvari festõjének.

Bibliai és mitológikus tárgyú festményein Rubens hatása érvényesül annak erõteljes érzékisége nélkül. Igazi területe az arcképfestés volt; ezen a területen a mai napig az egyik legnagyobbként tartják számon. Arcképein (Mary Ruthwen, Guido Bentivoglio bíboros) újszerû volt lélektani megfigyeléseinek felhasználása az ábrázolt jellemzésében. Modelljeit rendszerint nem statikusan, hanem valamely mozdulat vagy cselekvés közben ábrázolta (I. Károly vadászaton).

Mint ünnepelt udvari festõ Rubens halálakor tért haza, hogy annak örökét átvegye. Dicsõségvágya és költséges életmódja arra ösztönözték, hogy minden megrendelést elvállaljon, ezért késõbb nagy részben segédei festették a megrendelt képeket, maga a mester csak az utolsó simításokat végezte rajtuk. Így korábbi elgértékesebb tulajdonsága - pszichológiai megfigyelései - elsikkadtak és csak bravúros festésmódja érvényesült.

Ízelítõ mûveibõl:

Mary Ruthwen arcképe
Guido Bentivoglio bíboros arcképe
I. Károly vadászaton
Egyéb mûvei az Interneten