Hitvallás

„Ha nincs arcunkon érzés,
olyan, mintha a halotti maszkunkat mutatnánk.”

2009. május 9., szombat




15 éve hunyt el Ayrton Senna

Az 1994-es San Marinó-i Nagydíj hetedik körében a brazil pilóta fékezés nélkül, 217 km-es óránkénti sebességgel csúszott ki a Tamburello-kanyarban.

Az 1994-es San Marinó-i Nagydíj már a kezdéskor kis híján tragédiát hozott, a pénteki első szabadedzésen a brazil Rubens Barrichello az egyik kanyarban 200 km/órás sebességgel megpördült, majd a falnak vágódott. A mentők öntudatlan állapotban emelték ki az autóból, és kórházba szállították az akkor a Jordan-Hartnál szereplő versenyzőt.

Másnap következett az első halálos baleset: az osztrák újonc, a 31 éves Roland Ratzenberger (Simtek-Ford) vesztette el uralmát autója fölött, 300 km/órás sebességgel száguldott, amikor kivágódott a pályáról. A helyszíni újraélesztési kísérletet követően helikopterrel kórházba szállították. Állapota akkor válságos volt, majd a leggondosabb kezelés ellenére rövidesen elhunyt.




A szörnyű baleset a "kötélidegzetükről" híres pilótákat is megrázta, annak ellenére, hogy még nem fejeződött be a második időmérő edzés, sokan nem voltak hajlandók újból kimenni a pályára. Többek között Damon Hill (Williams-Renault), Ayrton Senna (Williams-Renault), Michael Schumacher (Benetton-Ford) és J.J. Lehto (Benetton-Ford) sem.

A San Marinó-i Nagydíj vasárnapi, izgalommal várt rajtja sem múlt el baleset nélkül. A zöld jelzésre elinduló mezőnyben a finn J.J. Lehto (Benetton-Ford) autója beragadt. A közvetlenül mögötte lévők még ki tudták kerülni, de a 22. helyről induló portugál Pedro Lamy (Lotus-Mugen-Honda) későn vette észre az előtte veszteglő Lehtót, s nekiütközött. Lamy autójának jobb, Lehtóénak pedig a bal oldala egyszerűen leszakadt. A szerterepülő autódarabok és a kiömlő üzemanyag nem okozott nagyobb fennakadást, mindketten sérülés nélkül megúszták a nagy ütközést. Nem rendeltek el új startot.




A hetedik körben baleset miatt kellett félbeszakítani a versenyt. A Tamburello-kanyarban a háromszoros világbajnok Ayrton Senna (Williams-Renault) fékezés nélkül, 217 km-es óránkénti sebességgel kicsúszott a pályáról. A versenyautót szinte teljesen szétroncsoló ütközés következtében a sztár magatehetetlenül ült az autójában, míg hosszú percek után a segítségére siető mentők kiszabadították. Sennát helikopterrel azonnal kórházba szállították, de az orvosok már nem tudták megmenteni életét. Halálát a leszakadó jobb első kerék által okozott három - külön-külön is végzetes - fejsérülés okozta.

A futamot a rivális állapotáról mit sem sejtő Michael Schumacher nyerte.

A háromszoros világbajnok (1988, 1990, 1991) halálhírét mély megrendüléssel vették tudomásul szülőhazájában. Itamar Franco brazil miniszterelnök háromnapos gyászt rendelt el, és a nemzeti lobogót félárbocra eresztették. Senna emléke máig él a Forma-1-es szurkolók szívében, ennek rengeteg jele tapasztalható. Egy közelmúltbeli közvélemény-kutatás adatai szerint a 15-19 év közötti brazil fiatalok 31 százalékának még mindig Senna az elsőszámú kedvence.

Senna 161 futamon indult, 41 győzelmet aratott. Az időmérő edzéseken 65-ször volt a leggyorsabb, további 22 alkalommal indult az első sorból. A versenyeken összesen 13 645 km-en, 2982 körön át vezetett.

Ayrton Senna helyezései az összetett versenyben:

1984 - 9. hely/13 pont (csapata: Toleman-Hart Turbo)
1985 - 4. hely/38 pont (Lotus-Renault Turbo)
1986 - 4. hely/55 pont (Lotus-Renault Turbo)
1987 - 3. hely/57 pont (Lotus-Honda Turbo)
1988 - 1. hely/90 pont (McLaren-Honda Turbo)
1989 - 2. hely/60 pont (McLaren-Honda)
1990 - 1. hely/78 pont (McLaren-Honda)
1991 - 1. hely/96 pont (McLaren-Honda)
1992 - 4. hely/50 pont (McLaren-Honda)
1993 - 2. hely/73 pont (McLaren-Honda)
1994 - 0 pont/2 futam (Williams-Renault)




Egyénisége:

Senna különleges vezetési képességein túl is lenyűgöző egyéniség volt a Forma-1-ben. Szenvedélyes vezetési módját használta önmaga felfedezéséhez. A versenyzést a következőképpen hasonlította az élethez:
"Minél keményebben vezetek, annál több mindent fedezek fel magamon. Mindig a következő lépést keresem, egy másik világban, egy olyan helyen, ahol még nem voltam azelőtt. Ez egy magányos versenyzés, de nagyon érdekfeszítő. Mindig új érzéseket tapasztalok és mindig többet akarok. Ez az én motivációm."

Igencsak ellentétes Senna pályán levő élénk és határozott akarata az amúgy emberséges és együttérző tetteivel. Gerthard Bergerrel való barátsága közismert volt, előszeretettel tréfálták meg egymást.

Vallásos ember volt, gyakran olvasta a Bibliát, amikor repülőgépen utazott.

Ayrton körültekintő volt a sportban jelentkező veszélyekkel kapcsolatban, habár a korai karrierje nagyrészt még nem ezt tükrözi. Nézeteit talán Martin Donnelly 1990-es óriási balesete változtatta meg, ami Jerezben, a Spanyol Nagydíjon történt. Donnely autója darabokra tört, a versenyző az autóbójából a pályára esett ki. Három hónap múlva ébredt fel kómájából, Sennát megviselte Donnelly balesete.

1992-ben a belga pályán, Spa-Franchochampsban a pénteki szabadedzésen Érik Comas összetörte Ligier-Renault-ját a nagy sebességű Blanchimont szekcióban. A többi versenyző elhaladt a roncs mellett, de Senna kiugrott autójából, és visszarohant hozzá, hogy tartsa fejét, amíg az orvosok meg nem érkeztek hozzá. A franciának súlyos agyrázkódása volt, de végül szerencsésen megúszta a balesetet.

1993-ban szintén Spában, amikor Alessandro Zanardi összetörte a Lotusát az Eau Rouge kanyarnál, Senna megint kiugrott az autójából, hogy segítsen a sérült vezetőnek.
Az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon Senna megdöbbent az osztrák Roland Ratzenberger halálos balesetén. Ragaszkodott ahhoz, hogy kimenjen a helyszínre, hogy lássa, mi történt. Azt, hogy gondolatban a versenyre koncentrált-e a vasárnapi futam megkezdése előtt, már sohasem fog kiderülni. A versenyen, egy nappal később ő is életét vesztette.

Senna halála után kiderült, hogy több millió dollárt adományozott a vagyonából gyermekeknek, jótékonysági intézményeknek. Alapítványa, az Instituto Ayrton Senna Brazíliában közel 80 millió dollárt fektetett be az elmúlt több mint tíz év alatt társadalmi programokba és rendezvénybe, nem kormányzati szervezetekbe, célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson az alacsony jövedelmű családból származó gyerekek és fiatalok képességeinek fejlesztésére, hogy később sikeres emberekké váljanak.

Ayrton Senna tiszteletére 2004-ben dokumentumfilmet készítettek ,,The Right to Win" címmel, ahol - többek között - Frank Williams is felidézte Sennával kapcsolatos emlékeit: ,,Ayrton nem mindennapi ember volt. Tulajdonképpen nagyobb ember volt a kocsin kívül, mint benne".

Egy, az emberi nagyságát bizonyító tárgyat a halála után találtak meg. Amint a pályabírók megvizsgálták a versenyautójának a maradványait, találtak benne egy betekert, vérrel átitatott osztrák zászlót. Győzelmi zászlót, amit az osztrák Roland Ratzenberger tiszteletére szeretett volna felemelni a verseny végén, aki az előző nap halt meg.